niedziela, 19 kwietnia 2009

Daniel Pennac "Jak powieść"

Jeśli napiszę o tej książce „lektura obowiązkowa dla polonistów i bibliotekarzy” to spowoduję coś, przed czym ostrzega autor – narzucę i ocenię.
Fajna książeczka na jedno popołudnie, napisana dowcipnym, pełnym interesujących porównań, lekkim językiem. Pennac analizuje nasze relacje z książką od czasów kołyski po późną dorosłość. Uświadamia jak strasznym stereotypom czytania ulegamy. Mimo, iż inni blogowicze piszą o tej książeczce (tak tak, natknęłam się na ten tytuł, którego istnienia nie przeczuwałam, właśnie na jednym z blogów, niech żyje ten kto wymyślił blogi o książkach, niezgłębione skarbnice wartościowych tytułów, które trzeba tylko potem odszukać w bibliotece!!!), że nie jest odkrywcza, raczej jedynie porządkuje pewne zjawiska, sądzę, że są to zjawiska przez wielu z nas nieuświadamiane, dlatego napisałam „lektura obowiązkowa”.
Nie przekonują mnie w ogóle propozycje Pennaca – de facto pedagoga – na pogodzenie uczniów z lekturą. Głośne czytanie powieści pokroju „Pachnidła” przed stadem nieprzychylnych każdemu naszemu posunięciu licealistom – to totalna utopia!
Podobają mi się ntomiast prawa czytelnika: do nieczytania, do przeskakiwania stron, do nieukończenia książki, do czytania raz jeszcze, do czytania byle czego, do bovaryzmu, do czytania byle gdzie, do czytania na głos, do milczenia. Są one błyskotliwie omówione.
Ulubione cytaty:
„[Lektura] nie zapewnia człowiekowi żadnego ostatecznego wytłumaczenia jego losu, jednak tka gęstą sieć wzajemnego porozumienia między życiem a nim”

„Czytanie nie podlega systemowi czasu społecznego, ono jest, podobnie jak miłość, sposobem bycia”

„Czas na czytanie jest zawsze czasem ukradzionym.(…) Ukradzionym czemu? Powiedzmy obowiązkowi życia. Bez wątpienia właśnie dlatego metro – uznany symbol rzeczonego obowiązku jest – tak się składa – największą biblioteką świata”.

To ostatnie – porównanie metra do biblioteki jest rewelacyjne! Ile książek przeczytaliście w środkach masowej komunikacji?


3 komentarze:

  1. Kurteczka, coraz bardziej chcę to przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Poluję na tę książkę od jakiegoś czasu - pojawia się na allegro, ale jakoś do tej pory nie udało mi się jej zdobyć.
    Na liście "książek o czytaniu" na które poluję jest jeszcze: Alberto Manguel "Moja historia czytania"; może kiedyś uda mi się zdobyć obie. Albo przeczytać o nich na jakimś blogu :>
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Insider,
    "Jak powieść" można jeszcze kupić w Empiku - i internetowym i w salonie. Co do "Mojej historii czytania" to jeszcze kilka miesięcy temu była dostepna w Merlinie. Wznawiało ją Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA w 2003r. Może w mniejszych księgarniach internetowych jeszcze będzie? Co prawda wydanie to jest nieszczególne ale nie o wydanie przecież chodzi. Życzę owocnych poszukiwań. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń