piątek, 3 kwietnia 2009

Zuzanna Rabska "Moje życie z książką"

Zuzanna Rabska „Moje życie z książką. Wspomnienia”, część I, Wrocław 1959

Nawet nie wiem jak wygląda okładka tej książki, trafiłam bowiem na biblioteczny egzemplarz oprawiony przez introligatora. Wspaniałe wspomnienia pisarki i bibliofilki, która pisała:
„Z perspektywy lat patrzę na moje życie jak na wielką przygodę wśród książek. Wszystko co nie miało związku z książkami wydaje mi się mało ważne, przemijające i niegodne pamięci. Książka dodawała życiu barwy i treści”. Rabska nie tylko pięknie pisze o swoich lekturach, ale jak na bibliofila przystało, kocha książkę - przedmiot. Wspomnienia obejmują najdawniejsze czasy dzieciństwa, jak w kalejdoskopie pojawiają się w życiu autorki znakomite osobistości pięknego w literaturze polskiej okresu: Adolf Dygasiński napotkany na spacerze w Łazienkach, Stanisław Wyspiański płaczący na którymś z kolei spektakli „Wesela”, Prus spacerujący po Nałęczowie (wspaniały fragment), Orzeszkowa, Deotyma. Oprócz tego galeria bibliofilów: Zygmunta Wolskiego czy zbierającego Mickiewicziana Leopolda Meyerta. Wspaniałe portrety. Obraz Warszawy pozytywistycznej i młodopolskiej, tajne nauczanie, latające uniwersytety, prześladowania uczniów, bogate życie kulturalne, walka o polskość. Najbardziej wzruszyły mnie wspomnienia o bezpłatnej czytelni, w której Rabska pracowała społecznie, a którą zmiotła z powierzchni ziemi pożoga wojenna. Autorka po 45 roku odnajdowała na straganach ulicznych książki z czytelni, które ocalały dzięki przetrzymującym je czytelnikom. Na jednym ze straganów odnalazła także… inwentarz sporządzony własną ręką…
Niestety nie mogę odnaleźć drugiej części tych wspomnień, a szkoda, bo z pewnością autorka opisuje wojenne losy książek, zagładę jej prywatnego księgozbioru i ponowne jego kompletowanie. Druga część, często cytowana w literaturze o dziejach książki, jest prawie niedostępna.

2 komentarze:

  1. odnajdujesz perełki z serii 'książki o książkach', a ja je skrzętnie spisuję,a potem ich poszukuję...

    OdpowiedzUsuń
  2. http://www.antykwariat-mit.pl/biografie/38

    Tutaj można zobaczyć, jak wyglądała okładka. Niestety, brak pozycji w antykwariacie...

    OdpowiedzUsuń