sobota, 2 maja 2009

"Pozostawałem w kręgu książki"


Jacek Ladorucki, "Pozostawałem w kręgu książki... Rozmowy w profesorem Januszem Duninem"
To jedna z książek przeczytana w całości w największej bibliotece – czyli w porannych autobusach do pracy…
Zainteresowałam się tą książką, bo chciałam „posłuchać” wspomnień człowieka, zakładając, że ktoś, kto popełnił tak wspaniałą pracę jak „Papierowy bandyta. Książka kramarska i brukowa w Polsce”, musiał być bardzo ciekawym i niebanalnym człowiekiem i naukowcem. Dopiero potem dowiedziałam się, że prof. Dunin był organizatorem łódzkiej książnicy i bibliofilem. I w tej właśnie cieniutkiej książeczce najbardziej pochłonęły mnie właśnie jego bibliofilskie wspomnienia.
Aż zazdrościłam czytając:
„W pierwszym okresie mojej pracy w lokalach bibliotecznych leżała jeszcze masa nie posegregowanych tomów, które wojna pozbawiła właścicieli, a często i sensu. Jako pracownik działu gromadzenia (…) wędrowałem po magazynach dubletów wielkich bibliotek Krakowa, Warszawy, a nawet zagranicznych, odwiedzałem księgarnie i antykwariaty, uczestniczyłem w aukcjach, oglądałem pozbawione właścicieli księgozbiory…”
W książce dużo miejsca zajmują sprawy polityczne, zupełnie niepotrzebnie. Mając szansę na rozmowę z takim człowiekiem, wiedząc, że to jedna z ostatnich rozmów, „naciągałabym” go na bibliofilskie zwierzenia. A tak, szkoda, zostaje niedosyt.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz