piątek, 8 stycznia 2010

Małgorzata Kisilowska "Już nie wiem jak mam do ciebie mówić czyli komunikacja w bibliotece"

Tytuł jest mylący. Myślałam, że będzie to poradnik dla bibliotekarzy na temat tego, jak radzić sobie w różnych sytuacjach komunikacyjnych w bibliotece. Wszak potrzeba takiego poradnika jest duża, bo choć sytuacje z którymi mają do czynienia bibliotekarze są różnorodne, to jednak w dużej mierze schematyczne i powtarzalne, dlatego warto byłoby napisać w formie poradnika jak usprawniać kontakt z czytelnikiem.
Ksiązka nie daje odpowiedzi na te problemy. Jest wartościowa dla językoznawców, bowiem BARDZO naukowo analizuje komunikację biblioteczną. Jednakże dla bibliotekarzy te informacje są tak strasznie oczywiste. Nihil novi sub sole.
No może rozdział „Komunikacja niewerbalna” poszerza wiedzę z tego zakresu, pod warunkiem jednak, że ktoś do tej pory nie zagłębiał się ten temat – są to bowiem bardzo ogólne informacje.
Dosyć zabawny i bardzo prawdziwy jednocześnie jest podział i opis tzw. „trudnych klientów” (gaduły, marudy, uwodziciele, agresywni, nieśmiali, niezdecydowani)
Fajne opracowani naukowe, ale dla bibliotekarzy pełne danych zbyt oczywistych. Kwestia napisania, wydania i zbicia kasy na dobrym poradniku analizującym typowe sytuacje komunikacyjne wraz z optymalnymi rozwiązaniami nadal otwarta…

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz