czwartek, 11 lutego 2010

Jacqueline Wilson Dziecko ze śmietnika"

Zdarzają mi się książki, po których nie mogę się otrząsnąć by zacząć spokojnie za chwilę następną lekturę. To trwa dłużej lub krócej. W przypadku „Dziecka ze śmietnika” – zdecydowanie dłużej.
To naprawdę dobra książka!
Zaintrygował mnie tytuł i fakt- że jest przeznaczona dla nastolatek.
Narratorką jest April – urodzona w Prima Aprilis dziewczynka, która zaraz po urodzeniu została przez matkę porzucona w... śmietniku za pizzerią. Akcja dzieje się w jej 14 urodziny, kiedy to odbywa podróż do miejsc swojego dzieciństwa, rozpaczliwie poszukując tożsamości i wiedzy o swoich początkach.
Tuła się po zmienianych sierocińcach, idzie na grób swojej pierwszej przybranej matki, w końcu trafia pod tę samą pizzerię, gdzie czeka ją dziwna niespodzianka, puentująca wspaniale całą opowieść.
Wspaniale, bardzo dojrzale i wnikliwie przeprowadzona analiza odrzuconego dziecka. Lektura ze wszechmiar wzruszająca i pouczająca. Bez zakłamania, bez cukrowania, bez przerysowania.
Podoba mi się metafora wycinanych z papieru laleczek. April mówi w pewnym momencie, że „wszystkie wyglądaja identycznie ale przecież każdą z nich można pokolorować inną kredką(…). Ja jestem jak te papierowe lalki. Miałam ten sam kształt, ale za każdym razem kiedy szlam do innego domu, ktoś ozdabiał mnie odmiennie.” Metafora ta jest też wykorzystana w formie graficznej i konsekwentnie realizowana w każdym rozdziale.

2 komentarze:

  1. Nie wiem, czy wiesz, że film o April był właśnie emitowany w TVP 1 w środę ok. 21.30. Bardzo mi się podobał.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak tak, wine i nawet odlągałam ten film, w trakcie czytania, robiąc wyjtek bo zwykle nie oglądam ekranizacji literatury. Film jest oczywiście drastycznie inny, ale równie pouszający. Jednak warto przeczytać książkę, bo film nie oddaje bogactwa wewnętrznych monologów, no i nieznacznie modyfikje treść. Ale podobało mi się bazowanie na tej metaforze papierowyh laleczek, również w filmie konsekwentnie prowadzone. Pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń