niedziela, 21 listopada 2010

Cezary Zalewski "Pragnienie, poznanie, przemijanie. Fotograficzne prezentacje w literaturze polskiej" oraz "Pisane światłem. Antologia pozeji inspirowanej fotografią"

Cezary Zalewski bierze pod naukową lupę teksty literackie, w których wystąpił, nawet marginalnie, motyw fotografii. Książka składa się z kilkunastu artykułów, właściwie autonomicznych, każdy jest bowiem podsumowany i każdy pokazuje zjawisko obecności motywu fotografii w literaturze. Nie było dla mnie zaskoczeniem – no, może troszkę, że fotografie konotują właściwie tylko negatywne zjawiska: uświadamiają o ulotności czasu, śmiertelności. Książka pełna jest cytatów, jej wielką wartością jest także bibliografia podmiotowa, zbierająca utwory z fotografią w tle, także te nieomówione w książce. Jedyną podstawową wadą opracowania jest tylko… cholernie trudny język, który sprawia, że całe partie były dla mnie nieczytelne. Wysoki poziom komplikacji języka. Wymiękłam.
Przy okazji fotograficznego tematu  chciałam polecić niezwykłą antologię
„Pisane światłem. Antologia poezji inspirowanej fotografią”, wydaną przez BOSZ w 2007 roku i szczęśliwie przez mnie wypatrzoną w witrynie księgarskiej. Cacko. Siedemdziesiąt poetyckich tekstów  zostało dodatkowo zilustrowanych przez stare fotografie. Wszystko wydane w starannej szacie graficznej (kolorystyka, układ), na kredowym papierze.
Jeśli zaś można powiedzieć coś o samych wybranych tekstach, to nie tylko są one inspirowane konkretnymi fotografiami, wywołującymi wspomnienia ale też pojawiają się tu wiersze inspirowane samą czynnością utrwalania obrazu. Lektura obowiązkowa dla miłośników obu dyscyplin – poezji i fotografii.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz