środa, 6 lipca 2011

Ailleen Orr "Niedźwiedź Wojtek. Niezwykły żołnierz Armii Andersa"

Historię niedźwiadka Wojtka poznałam najpierw z uroczej powieści dla dzieci autorstwa Łukasza Wierzbickiego „Dziadek i niedźwiadek”: 
Autor książki był potem u mnie w bibliotece na spotkaniu z dziećmi, fantastycznie opowiadał o Wojtku i pokazywał dzieciom archiwalne filmy z udziałem niedźwiadka. Dlatego kiedy zobaczyłam na półce z nowościami „wersję dla dorosłych” – od razu ją wypożyczyłam. I dobrze, bo było warto. Autorka tej troszkę zbeletryzowanej opowieści o Wojtku nie tylko snuje historię niedźwiedziego żołnierza barwnym językiem (duża zasługa tłumacza!) ale i bardzo dokładnie i wyczerpująco wyjaśnia wiele historycznych i kulturowych zależności. Każdy zaistniały fakt jest przedstawiany w najszerszym jak tylko możliwe kontekście, np. rola zwierząt na wojnach rozbudowana jest do starożytnych czasów. Kiedy pisze o tym, że gdyby Wojtek nie został sprzedany żołnierzom, trafiłby do cyrku – wyczerpująco przedstawia losy cyrkowych zwierząt. Naprawdę opracowanie tematu jest godne podziwu.
Książka jest bardzo wzruszająca (szczególnie rozdział opowiadający o oddaniu Wojtka do zoo) ale i momentami śmieszna i zabawna, pełna anegdot z życia uroczego niedźwiadka (urosły też u mnie dzięki tej lekturze notowania Wierzbickiego bo znakomicie opracował dla dzieci te anegdoty, dopiero przy porównaniu obu książek widać jaką dobrą robotę dla dzieci wykonał).  Całość uzupełnia obszerny epilog innego autora, przedstawiający w 60-stronicowej pigułce losy Polaków od X wieku.
Wzruszająca historia i dobre opracowanie historyczne – ot co. Polecam nie tylko miłośnikom Wojtka!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz