wtorek, 18 października 2011

Romowie przewodnik. Historia i kultura

Nie mogę się otrząsnąć po lekturze opowiadań Milewskiego. I coraz bardziej boli mnie, że tak niewiele wiem o Cyganach. Dlatego idąc za ciosem sięgnęłam po wydane przez Radomskie Stowarzyszenie Romów Romano Waśt – Pomocna Dłoń opracowanie „Romowie przewodnik. Historia i kultura”. Książka napisana została przez cyganologów i ludzi zaangażowanych w społeczność cygańską (stąd duża wartość tekstów). Warto, choć treści w niej zawarte tylko rozjątrzają ciekawość. To taki przewodnik na start. Składa się z kilkunastu artykułów obejmujących różne aspekty: etymologie nazw, migracje, dzieje Cyganów na ziemiach polskich, dzieje i migracje Cyganów z Rumunii, rys historyczny dawnych rzemiosł cygańskich, tradycje tańców cygańskich itp. Najciekawsze wydają się: szkic o dylematach edukacji romskiej (autorstwa – de facto – Jacka Milewskiego, bardzo wartościowy kontekst dla jego opowiadań ) i wspomnienie o poetce cygańskiej Papusze. Przewodnik zdecydowanie tematu nie wyczerpuje, stanowi jednak, jak napisałam, literaturę z którą warto zapoznać się choćby przed przeczytaniem opowiadań Milewskiego. U mnie było odwrotnie. Tak czy siak czas na lekturę opracowań cyganologa Jerzego Ficowskiego. A pod tym adresem zainteresowani znajdą wersję PDF książki: http://www.romanowast.pl/srodek.pdf

2 komentarze:

  1. Witaj, nie wiem dlaczego, ale jeśli w czymś pomogłam to cieszę się:-)
    Jeśli jesteś zainteresowana tą tematyką to naprawdę z całego serca polecam opowiadania Milewskiego.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń