czwartek, 19 stycznia 2012

Alberto Manguel "Moja historia czytania"

Kiedy brałam do ręki ten opasły tom, spodziewałam się pełnej anegdot bibliofilskiej gawędy w stylu „Komedii książki”. Ten typ pisania o książce zasugerował mi zresztą sam tytuł – wszak moja – czyli subiektywna. Dziwne, że w oryginale tytuł brzmi zdecydowanie bardziej neutralnie „A history of reading”. I tak powinien brzmieć po polsku. Nie wiem skąd ta samowolka polskiego wydawcy,  bo opracowanie Manguela to wbrew pozorom bardzo uporządkowany, logiczny wywód! Owszem, lektor samego Borgesa (ten fakt nie pozostaje bez znaczenia dla jego światopoglądu) zaczyna książkę refleksjami dotyczącymi własnych czytelniczych przeżyć i przygód i tak też kończy każdy rozdział – ale jego doświadczenia są jednocześnie naszymi doświadczeniami, mówi więc niejako w imieniu współczesnych czytelników. Poza tymi wstawkami książka jest rzetelnym opracowaniem popularnonaukowym, przywołującym zarówno podstawowe pojęcia i wydarzenia z zakresu księgoznawstwa jak i (w przewadze) te zupełnie nieznane i zapomniane. Najciekawszy jest oczywiście punkt odniesienia – autor naprawdę spisuje historię czytania, udaje mu się to bez zbędnych skoków w bok w historię książki. Niektóre rozdziały są znakomite, poszerzają horyzonty (np. genialny „Tłumacz jako czytelnik”) inne wydają się nieco przydługie i żmudne, ale ogólnie warto zapoznać się z tą lekturą. Skarbnica wiedzy o czytelnikach, mnóstwo soczystych cytatów dotyczących książki i niezwykle bogaty materiał ilustracyjny (szkoda, że tak słabo zreprodukowany). Zgodziłabym się gdyby polski wydawca zmienił tytuł na „Nasza historia czytania”, wszak my czytelnicy odbijamy się w tej książce jak w lustrze.

5 komentarzy:

  1. Bardzo interesująca recenzja. Rozumiem, że to zbiór esejów? Pamiętam, ze studiów, że historia czytelnictwa była niezwykle nudna. Z Twojej recenzji wynika jednak, że można ciekawie podejść do tematu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Z wielką chęcią zagłębiłbym się w treść tej książki i poczytał o nas, czytelnikach.

    OdpowiedzUsuń
  3. Również chętnie przeczytałam tę książkę. :) Mam nadzieję że będzie w bibliotece!

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo, bardzo ciekawa. Też polecam!
    http://mcagnes.blogspot.com/2009/08/moja-historia-czytania-alberto-manguel.html

    OdpowiedzUsuń
  5. Można ją określić jako zbiór esejów choć stanowią jedną całość, ale tak, można rozdziały czytać oddzielnie.
    Agnes proponuje wertowanie jej jak słownik - sama bym na to nie wpadła. Metod odczytania jest więc kilka, pewnie o to chodziło w książce o czytaniu:-)
    Pozdrawiam wszystkich komentujących!

    OdpowiedzUsuń